Prečo sú proteíny dôležité?

Bielkoviny sú základnými stavebnými kameňmi nášho organizmu, tvoria štruktúry tkaní, nájdeme je prakticky všade. Dôvodov, prečo športovci bielkoviny riešia, je viacero, medzi tie najdôležitejšie patrí regenerácia a nárast svalovej hmoty. Bielkoviny štandardne prijímame stravou – príklady sú napríklad mäso, vajcia, mliečne produkty, strukoviny atď. Rozdiely medzi jednotlivými zdrojmi sú niekedy dosť podstatné, kvalitu si ale rozoberieme v inom článku. Pokiaľ ale človek športuje, potrebuje viac bielkovín, ako nešportujúci jedinec. Dávkovanie proteínov sme riešili tu. Pokiaľ je dávka jedlá vysoká, športovec nemusí stíhať prijímať všetko stravou, konzumácia doplnkov môže situáciu zľahčiť. Ďalším dôvodom je rýchlosť prípravy – človek je tvor lenivý, a čo si budeme nahovárať, príprava teplého jedlá zaberie v lepšom prípade desiatky minút (skúste si stopnúť, za ako dlho urobíte mäso zo zeleninou, keď všetko vyťahujete práve z chladničky). Proteíny majú v tomto jasne navrch, príprava trvá i s vymytím šejkeru pár minút.

 

 

 

 

 

Iný dôvod môže byť variabilita. Kura s ryžou, tvaroh alebo vajcia sa prosto prejedia (to i samotný proteín), ale pokiaľ kombinujeme všetko, tak nie je strava toľko jednotvárna. V našej ponuke máme i natívny proteín bez ochutenia, ktorý zamiešate do prostého zeleninového vývaru a nemusíte tak konzumovať len sladké varianty. Skúsiť môžete zmiešať i 1/3–1/2 vaničky tvarohu s čokoládovým proteínom, dochutiť treba ďalším kakaom, orieškami, dosladiť nekalorickým sladidlom Erylite a máte tak ďalšiu variantu. Napadlo vás takýto krém použiť na zdravšie verzie niečoho sladkého, treba palaciniek?

Čo si dát ľahšiu deň po víkendu? Niekedy je nutné znížiť kalorický príjem, takže treba 1 až 2 dny môžete nahradiť klasický obed jen dávkou pomalšieho proteínu – srvátkové proteíny , vzhľadom k rýchlosti vstrebávania 1), nie sú vhodným variantom pre dennú konzumáciu a hodí sa skôr ako potréningový proteín.

Posledným hlavným dôvodom je možnosť konzumovať proteíny podľa rýchlosti vstrebávania. Napríklad hydrolyzáty sú produkty s obsahom voľných aminokyselín, ktoré zaistí najrýchlejšie vstrebávaní. Pokiaľ by ste niečo podobného chceli riešiť stravou, môže to byť treba masový vývar – ale pozor, naozaj z masa, nie z bujónu. Obdobne si ľahko zvolíte stredne rýchle alebo naopak pomalé proteíny. V strave sa potom výber zužuje na určité skupiny potravín, proteíny nám pomôžu opäť udržať ľahkosť prípravy a variabilitu.